lauantai 9. elokuuta 2014

Terveystarkistuksia ja verenluovutushaaveita.

Mulla on lähiaikoina ollut välistä vähän huono olo. Siis sen verran usein näitä huonovointisuuskohtauksia on ollut, että kävin hiukan tutkittava asian suhteen. 

Musta otettiin verikoe ja sydänkäyrä, jotka molemmat olivat juuri sellasia, kuin pitikin. Todennäköisin syy näille huimauksille on se, että kesällä on öisin ollut niin kuuma, että mun muutenkin superherkkä uni on häiriintynyt. Mä en ihan suoranaisesti narskuttele hampaita yöllä, mutta sillä lailla puren yhteen hampaita, ja nämä tuntemukset ovat ilmeisesti seurausta siitä.


Tämä pointti tässä kuitenkin siis oli se, että musta otettiin verikoe. Musta ei ole koskaan aiemmin otettu verikoetta, koska jostain syystä nuo piikit pelottaa mua älyttömästi. Hyvä kun olen rokotukset saanut otettua. Olin ihan uskomaton sankari.

Verikokeen ottaminenhan toimii niin, että tuohon kyynärtaipeeseen tökätään neula, jossa on kiinni sellainen ampullipullojuttu. Jos ampulleja tarvitaan monta, neulaa ei oteta välissä pois, vaan neulassa kiinni oleva ampulli vaan vaihdetaan. Oikeastaan mun mielestä tää oli aika hirveää, koska tunsin sen neulan liikkeuvan ja hytkyvän ampullia vaihdettaessa. Ristus, että teki mieli itkeä, mutta en edes itkenyt.

Haluaisin ihan älyttömästi käydä luovuttamassa verta, koska verestä on aina pulaa ja jotenkin olisin onnellinen saadessani auttaa. En tiedä edes mun veriryhmää, koska tosiaan olen niitä neuloja vältellyt kuin ruttoa, mutta kai sitä verta kuluu, vaikka mulla olisi joku yleinenkin veriryhmä. 

Olen tietysti aika pikkuinen, joten veren luovuttaminen olisi siinäkin mielessä vähän hankalaa. SPR:n veripalvelun internetsivuilla sanotaan, että verenluovuttajan tulee painaa vähinään 50kg, ja aika lailla siinä ympärillä painoni kieppuu. Tämän tiedon sain nettisivuilla olevasta testistä, jossa testataan kelpoisuutta verenluovuttajaksi.

En koe olevani vielä valmis verenluovutukseen, mutta ehkä jonain päivänä pääsen sen verran yli tästä neulaamispelostani, että uskaltaudun mukaan ja voin parhaimmillaan pitää jonkun ihmisen hengissä verta luovuttamalla. Olen jo yhden askeleen lähempänä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti